Aktuality
Čekají nás pololetní prázdniny, aneb jak převážet lyže
Přátelé, máme za sebou vánoční svátky, oslavili jsme i v coronavirových podmínkách důstojně rok 2021, pokud můžete, pilně navštěvujeme fitcentra a trápíme své tělo, neboť musíme shodit těch pár kilo, co jsme nabrali. A vůbec plníme předsevzetí, jak budeme letos skvělí. No prostě klasika. Hlavně, že jsme všechno přežili bez ztráty kytičky. Nyní nás ovšem čekají pololetní prázdniny našich dětí – školáků.
Pokud to počasí a nutno dodat i všeobecné pandemické podmínky dovolí, určitě vyrazíme do přírody. V nabídce předpovědí metrologů je na tuto zimu i nadílka sněhu, takže je to jasné, vyrážíme na lyže. A protože jsme většinou motoristé a naše auto máme na toto období samozřejmě pečlivě připravené (zimní pneu, dobitý akumulátor, nemrznoucí náplně, zimní výbava atd.) neměl by to být žádný problém. Ale jeden problém, zde přece jenom je. Jak přepravit samotné lyže, snowboard, případně sáňky a další sportovní náčiní! Nejvíce neskladné jsou lyže. Jejich délka, zejména v případě běžek je taková, že i když máte kombíka či SUV, tak je do kufru prostě nenarvete. Naskýtá se modifikovaná klasická Nerudovská otázka kam s nimi?
Otvor v opěradle zadních sedadel
Kdo jezdí na lyže pravidelně, asi si při koupi auta rovnou vybral verzi mající v opěradle zadních sedadel výklopný otvor, kterým se dají lyže prostrčit ze zavazadlového prostoru do interiéru. Někdy je dokonce možné objednat si tuto vymoženost i s vakem na lyže. Mimochodem určitý vak či obal na lyže velmi doporučuji. Nejde pouze o to, že si interiér vozu či vaše oblečení nezašpiníte od různých vosků či nečistot z lyží, ale důležitá je i otázka bezpečnosti. V případě havárie mohou totiž ostré hrany lyží či vázání poranit posádku. Z toho důvodu by měly být lyže přepravované v interiéru důkladně zajištěné proti pohybu. Za převoz nezabalených či nezajištěných lyží v interiéru vám mohou při kontrole policisté dát i pokutu. A pozor, to platí nejen např. v Rakousku či Francii, ale i u nás. Veledůležitý akumulátor
V úvodu jsem se zmiňoval o umytí auta. To platí nejen o karoserii, ale také o motorovém prostoru. Tím pádem odstraníme vrstvy uniklého maziva s nečistotami, které v sobě mohou držet vlhkost, což zejména elektrický management nemá rád. Výroba elektrického proudu a její skladování je vedle přísunu paliva, tou nejdůležitější funkcí ke správné činnosti automobilu. Vyžaduje také největší péči. Vezměte si jen základní fakt. Každé nastartování motoru odčerpá z akumulátoru tolik energie, která se nahradí dobíjením teprve po ujetí cca 20 až 30 km! Navíc v zimě hned po rozjezdu zapínáme topení, stírače, rozmrazovače oken, případně vyhřívání sedadel či dokonce volantu. Takže vaše „elektrárna“ dostává pěkně zabrat. Doporučuji také ihned deaktivovat systém Start-stop. Řídicí systém by měl sice být většinou tak chytrý, že v případě, že není vozidlo v optimálním režimu, tak motor na křižovatce nevypíná. Ovšem mějme na paměti, že je nastaven na co nejnižší spotřebu a emise, a tak na potřeby motoru a posádky trochu kašle. Takže před zimou všechny volné kontakty a spoje očistíme a nastříkáme na ně konzervační přípravek. Pakliže máte akumulátor do stáří čtyř let, jezdíte prakticky denně a delší tratě, nemusíme se o něj nijak zvlášť starat. Dnes již stejně hladinu kontrolovat nelze a dolévání destilovanou vodou není možné. V opačném případě, zejména když vůz vytáhnete dvakrát za zimu, je třeba ho vždy dobít. V tom případě se vyplatí zakoupit dobíječku, protože nabíjet akumulátor mimo vůz je poměrně problém, neboť se někdy zablokuje audio či některé další systémy.
Za převoz nezabalených či nezajištěných lyží v interiéru vám mohou při kontrole policisté dát i pokutu.
Jak tedy přepravovat zimní sportovní výbavu?
Nejoptimálnější z pozice bezpečnosti, komfortu, nebezpečí znečistění či přehledu je to ve střešním boxu, lidově nazývaném rakvi, na střeše automobilu. Do těchto boxů pohodlně a hlavně bezpečně uložíte zimní dovolenkovou výbavu pro celou rodinu. Pravda, mimo sáněk, ale ty připevníme přímo na střešní nosič hned vedle boxu. Samozřejmě nic není zadarmo. Musíte si zakoupit či zapůjčit střešní nosič a taktéž přepravní box. Navíc, i když jsou boxy aerodynamicky tvarovány, stejně zvyšují odpor vzduchu, a tedy částečně zvyšují spotřebu paliva. Ovšem, já vám tuto výbavu rozhodně doporučuji. Snadná obsluha, velká kapacita a hlavně bezpečnost, pořizovací náklady vyváží. Navíc já osobně jsem vždy velmi bojoval s tím, proč mokré a špinavé lyže cpát dovnitř do auta. A střešní nosič využijeme samozřejmě i v letním období, kdy na něm můžeme převážet jízdní kola.
Nemluvě o tom, že v dnešní době je na výběr široké portfolio střešních boxů všech cenových skupin a velikostí. Vlastně je nemusíte ani kupovat, je možné si vše pouze zapůjčit. Ale vybírejte pouze u autorizovaných prodejců, jako je například Filson store, tam vám odborně poradí, případně vše spolehlivě namontují, vše se zárukou.