Aktuality
Mýt či nemýt? Myšleno v zimě
Zima připravuje pro naše automobily vyloženě nehostinné prostředí. Sníh, zmrzlý déšť posypané či posolené vozovky. Podle toho také naši plechoví miláčkové vypadají. Jednou jsou sevřeni do ledového obleku, ale častěji jsou zabalení blátivou slanou břečkou. Ačkoliv se běžně pyšní ladnými tvary a námi pečlivě vybranou barvou karoserie, tak v zimě naše auta splývají do nevábné hroudy.
Naskýtá se typicky Hamletovská otázka mýt či nemýt?
Samozřejmě mýt, ovšem při dodržení několik vcelku jednoduchých podmínek. Jako ve všech případech i zde je důležitá prevence. Před zimní sezonou doporučuji vůz důkladně umýt. Kdo může, udělá sám, kdo nemůže, využije myčku. Mimochodem, obecně doporučuji spíše myčky bezkontaktní, protože co si budeme nalhávat, kartáče v myčce očistí karoserii kvalitně, ale lak přitom úpí. V myčce rozhodně zvolte režim s voskováním. V domácích podmínkách je nejpohodlnější přípravek, který obsahuje jak šampon, tak vosk. Případně po běžném mytí auto dodatečně navoskujte. V současné době už také existuje spousta aplikačních středisek, kde auto nejen šetrně umyjí, ale také po vysušení nanesou speciální přípravek. Hitem posledních let jsou přípravky na bázi nanotechnologie. Ovšem počítejte s vyšší cenovou náročností.
Pozor na rozdíl teplot
Určitě nebudete mýt auto, když bude venku mínus deset a určitě si k tomu nevezmete kbelík s teplou vodou. Koho by to přesto napadlo, důrazně varuji. K prasknutí čelního skla stačí někdy i maličkost.
Zvláštní péči zaslouží podvozek
V zimním období trpí zejména podvozek náporem slaných roztoků z ošetřených komunikací. A že sůl a vznik koroze jsou spojené nádoby, ví každý. A vůbec nás nemusí utěšovat to, že při teplotách pod mínus 4 °C se oxidační procesy zastaví. Toto spojení si klidně počká, až bude přijatelná teplota a začne své zkázonosné dílo. Takže velkou pozornost věnovat očistění podvozku. Wapka je super, proud hadice s běžným tlakem také stačí a v případě myčky zvolte program umytí podvozku. Poznámky k wapce. U ní je tlak vody poměrně silný, a tak s ní nikdy delší dobu nestříkejte manžety polonáprav či různé gumové spoje. Může se pod ně dostat voda, a to není rozhodně žádoucí.
Nepodceňujte usušení
Umytí je jedna věc, ale neméně důležité je usušení laku. Na první pohled to nevidíme, ale lak a koneckonců i plast má množství mikroprasklin. Tam se udrží voda, a v případě, že vyjedete do mrazu, tak je jasné, co nastane. Dnes už moderní auta nemají klasické zámky ve dveřích. Ovšem má-li je, určitě se vyplatí profouknutí stlačeným vzduchem či aplikace rozmrazovacího přípravku. Pozornost si zaslouží i těsnění dveří či víka zavazadlového prostoru. K dispozici je řada speciálních prostředků. Když právě nebudou po ruce, vystačíme si i silikonovým olejem.
Takže rozhodně mýt
Mé doporučení zní: rozhodně i v zimě je důležité auto mýt ať z důvodů estetických, tak praktických. A jedna poznámka na závěr. Jestlipak víte, proč na světových autosalonech je k dražším vystaveným autům zamezen bezprostřední přístup? Protože každý lak je velmi citlivý na oděrky či škrábance. Takže nadšený obdivovatel jej může snadno poškodit třeba prstýnkem či náramkem na ruce, zipem bundy, přezkou od pásku, kabelkou či fotoaparátem. Proč to zdůrazňuji? Protože přesně totéž se vám může stát při mytí či voskování vašeho vozu.