Aktuality

Adblue? Co to vlastně je?

Adblue? Co to vlastně je?

AdBlue je kapalný čirý roztok sestávající z demineralizované vody a automobilové močoviny (32,5 %). Výrobci vozidel s naftovými motory hledají způsoby, díky kterým budou jejich automobily splňovat daleko přísnější emisní normy. Hlavním z nich je v České republice stále nedostupné a poměrně drahé kapalné aditivum AdBlue, což je v obchodním slengu název pro 32,5% vodný roztok močoviny. Úkolem aditiva je snížení emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Ačkoli se AdBlue dávkuje samo a není potřeba ho doplňovat příliš často (záleží na výrobci) je dobré o něm něco vědět (o jeho funkčnosti). Pokud systém přestane dávkovat ADblue, auto už jen tak nenastartujete. Co je AdBlue a jak vlastně funguje? Technicky vzato je název tohoto aditiva Aqueous Urea Solution AUS 32 a jeho prvotní zavedení bylo nutné díky přísnější legislativě, která důrazně tlačí na snížení spotřeby paliv a nežádoucích škodlivých emisí. Nový moderní naftový motor už bez něj už prakticky nekoupíte i když se najdou výjimky. Velmi přísná norma EURO 6 totiž nařizuje maximálních 80 gramů NOx na 100 km (u osobní a dodávkové automobily do 3,5T). Ovšem existuje mnoho metod, jak emise oxidů dusíku snižovat (vylepšené vstřikování paliva, přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů – EGR ventil apod.), ale bez velmi důležitého SCR filtru lze předepsaných norem jen těžko dosáhnout (SCR = selektivní katalytická redukce). Jak vlastně funguje takový systém SCR? Řídicí jednotka vypočítává optimální množství vstřikovaného aditiva AdBlue v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Aditivum AdBlue se vstřikuje do systémů odvádějících spaliny, nikdy ne přímo do motoru. Reakce se odehrává v SCR filtru. K vstřikování aditiva dochází tehdy, pokud katalyzátor vystoupá na teplotu 200 °C, jinak se katalyzátor neaktivuje. Vrchní část katalyzátoru je potažena reakčním titanovým povrchem, wolframem a vanadem. Aditivum AdBlue se prvně rozkládá na amoniak tedy (čpavek) a oxid uhličitý. Jinak drahé kovy a amoniak reagují se škodlivými oxidy dusíku a vzniká tak neškodný dusík N2 a H2O voda. Kde se aditivum AdBlue objevilo jako první? Revoluční systém AdBlue se nejprve rozšířil do kamionů, kde se objevil s normou EURO 4. Tento revoluční a nepostradatelný systém dnes ale pronikl převážně do osobních vozidel. AditivumAdblue se může tankovat pouze do vozů, vybavených tímto systémem a nikdy tedy nesmí dojít k natankování aditiva Adblue do nádrže paliva (diesel). Ovlivňuje aditivum AdBlue spotřebu? Spotřeba AdBlue je napřímo úměrná spotřebě nafty. Velmi záleží na velkosti a hmotnosti daného vozidla, délce trasy a zda vozidlo častěji zastavuje, rozjíždí se nebo startuje. Lze usuzovat, že na 1 000 km jízdy spotřebujeme v nádrži pro aditivum osobního automobilu asi 1,5 l aditiva AdBlue. Samozřejmě i za těch podmínek, že je spotřeba AdBlue přímo úměrná spotřebě paliva, samotný systém pomáhá spotřebu nafty snižovat. Pokud naní vozidlo systémem ADblue vybaveno, musí mít emise oxidů dusíku nízké už v okamžiku, kdy je palivo spáleno. To si samozřejmě vyžádá o něco více nafty, takže emise NOx jsou sice nižší, ale CO2, a tím i spotřeba paliva, jsou zase vyšší. Pokud je vozidlo vybaveno systémem AdBlue, může mít oxidy dusíku při spalování velmi vysoké (a nižší spotřebu paliva) a k procesu redukce proběhne až v SCR filtru. Úspora nafty může být až 5 %. Existuje pouze jeden univerzální druh AdBlue kapaliny pro všechny vozy a normy EURO. Kam se AdBlue dolívá. Pro AdBlue je většinou v automobilu určena speciální nádržka s modrým víčkem hned vedle nádrže pro naftu. Hrdlo nádrže pro AdBlue může být schováno na dně zavazadlového prostoru pod krytem nebo pod kapotou motoru (např. u VW Sharan). Záleží samozřejmě na modelu vozidla a značce.  

Adblue najdeme pod modrým uzávěrem.

Nádrž AD BLUE

Jak můžeme aditivum ADblue skladovat? Aditivum AdBlue je vysoce citlivé na okolní teploty. Pokud by jste si zakoupil aditivum Adblue tak ho nikdy neskladujte v zavazadlovém prostoru vozidla. Vysoké teploty v zavazadlovém prostoru totiž snižují obsah močoviny v daném roztoku. Aditivum AdBlue je z velké části tvořeno vodou, proto může v zimních podmínkách zamrznout (bod mrazu je - 11 °C). Díky tomu je nádrž a vedení AdBlue vyhřívané, aby bylo možné za jakéhokoliv počasí automaticky dávkovat kapalinu do výfukového potrubí a před katalyzátor selektivní katalytické redukce (SCR). Aditivum AdBlue je sice řazeno mezi neškodné a bezpečné látky, ale je třeba dávat pozor před jeho reakcí s různými materiály. Při jakékoliv manipulaci s AdBlue postupujte velmi opatrně, protože u některých druhů kovu může způsobit korozi. Pokud při tankování AdBlue polijeme část laku, je třeba povrch okamžitě omýt vodou. Při kontaktu s textiliemi může dojít k znehodnocení, které nelze odstranit. Pokud si AdBlue rozleje v kufru, prostor ihned opláchněte vodou, po vyschnutí, kdy se většinou objeví krystalizace je lepší vše pro jistotu vysát vysavačem.