Aktuality
Adblue? Co to vlastně je?
AdBlue je kapalný čirý roztok sestávající z demineralizované vody a automobilové močoviny (32,5 %). Výrobci vozidel s naftovými motory hledají způsoby, díky kterým budou jejich automobily splňovat daleko přísnější emisní normy. Hlavním z nich je v České republice stále nedostupné a poměrně drahé kapalné aditivum AdBlue, což je v obchodním slengu název pro 32,5% vodný roztok močoviny. Úkolem aditiva je snížení emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Ačkoli se AdBlue dávkuje samo a není potřeba ho doplňovat příliš často (záleží na výrobci) je dobré o něm něco vědět (o jeho funkčnosti). Pokud systém přestane dávkovat ADblue, auto už jen tak nenastartujete. Co je AdBlue a jak vlastně funguje? Technicky vzato je název tohoto aditiva Aqueous Urea Solution AUS 32 a jeho prvotní zavedení bylo nutné díky přísnější legislativě, která důrazně tlačí na snížení spotřeby paliv a nežádoucích škodlivých emisí. Nový moderní naftový motor už bez něj už prakticky nekoupíte i když se najdou výjimky. Velmi přísná norma EURO 6 totiž nařizuje maximálních 80 gramů NOx na 100 km (u osobní a dodávkové automobily do 3,5T). Ovšem existuje mnoho metod, jak emise oxidů dusíku snižovat (vylepšené vstřikování paliva, přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů – EGR ventil apod.), ale bez velmi důležitého SCR filtru lze předepsaných norem jen těžko dosáhnout (SCR = selektivní katalytická redukce). Jak vlastně funguje takový systém SCR? Řídicí jednotka vypočítává optimální množství vstřikovaného aditiva AdBlue v závislosti na zatížení a otáčkách motoru. Aditivum AdBlue se vstřikuje do systémů odvádějících spaliny, nikdy ne přímo do motoru. Reakce se odehrává v SCR filtru. K vstřikování aditiva dochází tehdy, pokud katalyzátor vystoupá na teplotu 200 °C, jinak se katalyzátor neaktivuje. Vrchní část katalyzátoru je potažena reakčním titanovým povrchem, wolframem a vanadem. Aditivum AdBlue se prvně rozkládá na amoniak tedy (čpavek) a oxid uhličitý. Jinak drahé kovy a amoniak reagují se škodlivými oxidy dusíku a vzniká tak neškodný dusík N2 a H2O voda. Kde se aditivum AdBlue objevilo jako první? Revoluční systém AdBlue se nejprve rozšířil do kamionů, kde se objevil s normou EURO 4. Tento revoluční a nepostradatelný systém dnes ale pronikl převážně do osobních vozidel. Aditivum Adblue se může tankovat pouze do vozů, vybavených tímto systémem a nikdy tedy nesmí dojít k natankování aditiva Adblue do nádrže paliva (diesel). Ovlivňuje aditivum AdBlue spotřebu? Spotřeba AdBlue je napřímo úměrná spotřebě nafty. Velmi záleží na velkosti a hmotnosti daného vozidla, délce trasy a zda vozidlo častěji zastavuje, rozjíždí se nebo startuje. Lze usuzovat, že na 1 000 km jízdy spotřebujeme v nádrži pro aditivum osobního automobilu asi 1,5 l aditiva AdBlue. Samozřejmě i za těch podmínek, že je spotřeba AdBlue přímo úměrná spotřebě paliva, samotný systém pomáhá spotřebu nafty snižovat. Pokud naní vozidlo systémem ADblue vybaveno, musí mít emise oxidů dusíku nízké už v okamžiku, kdy je palivo spáleno. To si samozřejmě vyžádá o něco více nafty, takže emise NOx jsou sice nižší, ale CO2, a tím i spotřeba paliva, jsou zase vyšší. Pokud je vozidlo vybaveno systémem AdBlue, může mít oxidy dusíku při spalování velmi vysoké (a nižší spotřebu paliva) a k procesu redukce proběhne až v SCR filtru. Úspora nafty může být až 5 %. Existuje pouze jeden univerzální druh AdBlue kapaliny pro všechny vozy a normy EURO. Kam se AdBlue dolívá. Pro AdBlue je většinou v automobilu určena speciální nádržka s modrým víčkem hned vedle nádrže pro naftu. Hrdlo nádrže pro AdBlue může být schováno na dně zavazadlového prostoru pod krytem nebo pod kapotou motoru (např. u VW Sharan). Záleží samozřejmě na modelu vozidla a značce.
Adblue najdeme pod modrým uzávěrem.
Jak můžeme aditivum ADblue skladovat? Aditivum AdBlue je vysoce citlivé na okolní teploty. Pokud by jste si zakoupil aditivum Adblue tak ho nikdy neskladujte v zavazadlovém prostoru vozidla. Vysoké teploty v zavazadlovém prostoru totiž snižují obsah močoviny v daném roztoku. Aditivum AdBlue je z velké části tvořeno vodou, proto může v zimních podmínkách zamrznout (bod mrazu je - 11 °C). Díky tomu je nádrž a vedení AdBlue vyhřívané, aby bylo možné za jakéhokoliv počasí automaticky dávkovat kapalinu do výfukového potrubí a před katalyzátor selektivní katalytické redukce (SCR). Aditivum AdBlue je sice řazeno mezi neškodné a bezpečné látky, ale je třeba dávat pozor před jeho reakcí s různými materiály. Při jakékoliv manipulaci s AdBlue postupujte velmi opatrně, protože u některých druhů kovu může způsobit korozi. Pokud při tankování AdBlue polijeme část laku, je třeba povrch okamžitě omýt vodou. Při kontaktu s textiliemi může dojít k znehodnocení, které nelze odstranit. Pokud si AdBlue rozleje v kufru, prostor ihned opláchněte vodou, po vyschnutí, kdy se většinou objeví krystalizace je lepší vše pro jistotu vysát vysavačem.