Aktuality

Specialized Roubaix Expert 2020

Specialized Roubaix Expert 2020

Paříž – Roubaix je jeden z nejnáročnějších silničních závodů vůbec. Říká se mu peklo severu. Pro pekelný závod potřebujete materiál, který vydrží, jede rychle a zároveň šetří síly. Dnes vám představím kolo, které právě toto splňuje a nese proto logicky jeho jméno Specialized Roubaix Expert.

Asi nemusím zdůrazňovat po jakých cestách či spíše necestách se tento závod jede. Rozhodujícím faktorem je proto odpružení kola. Samozřejmě, snadno by se to vyřešilo použitím tlumičů, jako mají horská kola. Ovšem jsou těžké a ztrácí se v nich dopředná energie.

Proto u Specialized ve spolupráci s laboratořemi aplikovaných technologií McLaren vymysleli Future shock, a také snížené uchycení sedlovky. To jsou základní stavební kameny jejich odpružení jezdce nikoli kola.

Zjednodušeně to jde vysvětlit takto. Pokud bychom si při pohledu na kolo nakreslili čáru vedoucí pod představcem a směřující k uchycení sedlovky, máme nahoře jezdce, který je díky těmto dvěma prvkům pohodlně odpružen. Pod touto čarou je standardní kolo. Tuhé, efektivní - bez pružících prvků.

Systém Future Shock 2.0 vedle progresívních ocelových pružin, které slouží k utlumení nerovností, má navíc i olejové tlumení, sloužící k plynulejší regulaci stlačení a odskoku samotné patrony. Navíc je možnost její chod velmi přitlumit pomocí ovládacího kolečka, takže získáte pocit skoro zamčeného tlumiče. Pro jezdce to v praxi znamená plynulejší a kontrolovatelnější chod Future Shocku. Přední část kola je tak velmi komfortní, pokud jedete na rozbitější silnici.

Velmi citlivé na jakékoli nerovnosti jsou také naše zadní partie. Proto nový Roubaix disponuje sníženým úchytem sedlovky. V praxi to znamená o 60 mm níže umístěnou její objímku, což zajistí větší flexi karbonové sedlovky. Ta je také zcela nová, nese název Pavé a má aerodynamický tvar písmene D a na posledních 120 mm je vrstvení karbonu změněno tak, aby sedlovka byla poddajnější a tím pro jezdce pohodlná.

kolo, fiala, roubaix

Specialized k vývoji samotného rámu využívá počítačem vyvinuté optimální tvary trubek, které pak inženýři aplikují na různá místa, podle potřeby. Výsledkem je optimální tuhost pro všechny velikosti modelu.

Perličkou na závěr je, že Specialized nechce zvlášť vyrábět kola pro ženy a muže. Ne nejde o genderovou módu, ale sběrem velkého množství dat bylo zjištěno, že je větší pravděpodobnost anatomických rozdílů mezi dvěma muži cyklisty než mezi mužem a ženou. A proto pohlaví samo o sobě nedává dostatek dat pro oddělování rámů pro muže a ženy.

Muži i ženy si tedy budou moci i model Roubaix vybírat ze stejné modelové řady. Samozřejmě u menších rámů najdete kratší kliky, představec i užší řídítka nebo třeba širší sedlo. Vybírat lze z velikostí 44-61.