Aktuality
František Fiala doporučuje Toyota GR Supra
Když se řekne Toyota Supra, tak se okamžitě oči milovníků sportovních automobilů rozzáří a na tváři se usadí obdivný výraz, ale současně se ozve povzdychnutí. Jó to byly časy, to byla legenda. Ovšem minulý čas už neplatí, Supra je tady znovu. Od loňského roku se prodává a je opět skvělá.
První Toyota Supra se objevila na trhu na sklonku 70. let a až do roku 2002 se vyráběly a modifikovaly další generace tohoto sporťáku, aby dělaly radost všem milovníkům sportovních vozů. A nejen majitelů Toyota Supra, ale i diváků. Vždyť se objevila asi v osmdesáti filmových a televizních dílech. Nejvýrazněji si jí pamatujeme v kultovním seriálu Rychle a zběsile. Dokonce exeluje i v počítačových hrách, jako jsou Gran Turismo či Forza
Motorsport, a v mnohých dalších. Prostě skutečná celebrita. Proto, když byla v lednu 2019 na Autosalonu v Detroitu představena Toyota Supra 5. generace všichni zpozorněli. Novináři se chystali na testování, filmoví producenti začali honit scénáristy a opravdoví zájemci honem kontrolovali své finance na účtu. A vůbec nikomu nevadí, že se nejedná o čistokrevnou Toyotu, ale že jde o výsledek kooperace s BMW Z4. Taková je holt dnešní doba.
ITALSKÝ DESIGN?
I když auto svými tvary by mohlo svádět k myšlence, že se jedná o design z proslavených italských studií, není to pravda. Jde o dílo Japonců. A hodně vydařené dílo. Sportovní náboj mu dodávají i plastové záslepky vypadající na první pohled jako výdechy. Výkonný motor, ani brzdy žádný zvláštní přísun či odsun vzduchu nemusí mít, a tak se jedná asi pro přípravu pro závodní modifikace.
Design interiéru moc u Toyoty neřešili. Důležité jsou sedadla a volant. Sedadla jsou pěkně anatomicky tvarovaná, je jasné, že z nich nevypadnete ani v rychlých zatáčkách. Volant vyhovuje, jak tloušťkou věnce, tak kvalitou kůže. Dokonalé. Na přístrojovce dominuje, jak to má být u sporťáku, otáčkoměr. Ostatní ukazatelé mají až druhotné místo.
HURÁ, JE ZDE ŠESTIVÁLEC
I když se stále zmenšuje objem válců a jejich počet, tak se v Japonsku nezalekli a opět instalovali pod kapotu šestiválec, samozřejmě s objemem tři litry a ještě s turbodmychadlem typu Twin Scroll. Výsledek, výkon 250kW a hlavně točivý moment rovných 500 newton metrů již od šestnácti set otáček. Ten je přenášen přes osmistupňový automat na poháněná zadní kola. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 4,3 s a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Tedy dispozice směřující na závodní tratě. Tam stačí zapnout sportovní režim, vypnout kontrolu trakce, a tvrdě šlapat na plyn. Vše v tu chvíli funguje, jak u závodního speciálu.
Supra navíc maximálně miluje zatáčky. Díky extremně tuhé karoserii, adaptivnímu podvozku a aktivnímu
sportovnímu diferenciálu je v nich prostě doma. Je to dáno také tím, že má motor umístěn co nejblíže kabiny, aby byla hmotnost ideálně rozložená v poměru 50:50. A také je vše koncipováno tak, aby těžiště bylo co nejníže.
Obdivuhodný, je ten fakt, že auto funguje i v normálním provozu. Tedy i na našich silnicích a dokonce i na okreskách. Když navolíte režim Normal, tak i přes velká kola a nizkoprofilové pneumatiky jedete bez problémů.
Na závěr ještě dvě důležité informace. První, Supra se vyrábí spolu s BMW nedaleko od našich hranic v Rakousku, v automobilce v Grácu. A druhá, nyní na jaře Toyota představuje další variantu modelu GR Supra s novým přeplňovaným motorem 2,0 litru. Máme se na co těšit.