Návod k použití
Návod k použití: Před zahájením práce s akumulátorem nejprve pečlivě prostudujte návod a řiďte se důsledně zejména bezpečnostními předpisy. Při rozlití elektrolytu - kontaminované místo opláchněte vodou a neutralizujte vápnem. Při zasažení elektrolytem - při zasažení očí - ihned důkladně vypláchněte oko čistou, vlažnou vodou a vyhledejte lékařské ošetření. Při zasažení kůže ihned odstraňte oděv a obuv, co nejdříve opláchněte zasažené místo vodou, příp. roztokem vody a jedlé sody, vyhledejte lékařské ošetření. Při požití – vypijte max. množství mléka, vody nebo roztok pálené magnezie ve vodě, ihned vyhledejte lékařské ošetření, pro neutralizaci elektrolytu (H2SO4) se všeobecně používají tyto látky - při zasažení - soda – lidské tělo, zvířata, oděvy / magnezie pálená, jedlá soda - při požití / vápno - ostatní předměty, podlahy apod. Při zasažení el. proudem zajistěte vypnutí el. proudu, odstraňte postiženého z dosahu el. proudu, poskytněte první pomoc (dýchání z úst do úst, masáž srdce), přivolejte ihned lékaře. Akumulátor je určen výhradně ke spouštění spalovacích motorů a napájení elektrických zařízení motorových vozidel. Akumulátor může být připojen pouze k elektrické instalaci motorového vozidla, která splňuje podmínky elektrotechnických bezpečnostních předpisů platných pro provoz vozidla. Musí být předem ověřeno, zda jmenovité napětí, uvedené na štítku akumulátoru, souhlasí s jmenovitým napětím elektrické instalace vozidla. Akumulátor se musí udržovat čistý, na vozidle dobře upevněný, upevňovací zařízení však nesmí deformovat nádobu akumulátoru. Hladina elektrolytu musí být u akumulátorů z průsvitného plastu mezi ryskou minima a maxima, která je vyznačena na nádobě. U akumulátorů z neprůsvitného plastu nesmí být po odšroubování zátek hladina níž, než jsou horní strany separátorů, maximálně však 1 cm nad horní hranou separátorů. Uvedení do činnosti svěřte odbornému servisu! Není přípustné skladovat olověné akumulátory nechráněné před atmosférickými vlivy (zejména před slunečním zářením) nebo společně s akumulátory alkalickými. Teplotní výkyvy by měly být co nejmenší, stejně jako relativní vlhkost vzduchu. Akumulátor v tomto provedení je připraven k montáži do vašeho vozidla a k okamžitému používání. Jeho montáž a další údržbu svěřte odbornému servisu. Musíte-li provést montáž akumulátoru do vozidla sami, dbejte zejména následujících pokynů – před montáží akumulátoru do vozidla vypněte veškeré spotřebiče na vozidle a zamezte tím zajiskření při nahodilém možném zkratu / při připojování akumulátoru do vozidla dbejte na správnou polaritu, připojte nejdříve (+) pól, teprve po něm záporný (postup platí pro vozidla s ukostřeným (-) pólem) / připojovací kabely nesmějí být v žádném případě zaměněny - nebezpečí požáru el. instalace vozidla / nenahýbejte akumulátor - nebezpečí potřísnění kyselinou. Nebude-li se akumulátor s elektrolytem po delší dobu provozovat, musí být před tím nabitý do konečných znaků nabití, očištěn a musí mít zašroubované nebo zatlačené zátky. Tyto neprovozované akumulátory je nutno dobíjet dle potřeby, nejpozději však po 1 měsíci. Dobíjení akumulátoru svěřte odbornému servisu. Veškerou manipulaci s akumulátory na vozidle svěřte odbornému servisu. Je-li nebezpečí prodlení, pak při manipulaci s akumulátory zvláště dbejte následujících pokynů. Neodpojujte akumulátor od běžícího motoru (jinak dojde k poškození el. zařízení vozidla) a bez vypnutí spotřebičů (může dojít k zajiskření a tím k možné iniciaci výbuchu akumulátoru). Zvláště nebezpečný je start s cizí pomocí. Propojení obou vozidel pomocnými startovacími kabely musíte bezpodmínečně provést podle pokynů výrobce automobilu nebo startovacích kabelů. Při nadměrném zahřívání akumulátoru, poškození el. rozvodu, poškození nádoby akumulátoru, pádu akumulátoru nebo neobvyklých jevech (jiskření, ztráta kapacity apod.), ihned odpojte akumulátor od elektrického rozvodu a předejte ke kontrole odbornému servisu. Plně vybitý akumulátor je třeba dobít co nejdříve, neboť ponecháním akumulátoru ve vybitém stavu dochází k jeho znehodnocení.
Složení / informace o nebezpečných složkách
Složení: olovo cca 50%, oxid olovnatý cca 20%, kyselina sírová 37 m-% cca 20%, polypropylen cca 10%.
Skladovatelnost
Skladovatelnost: S akumulátorem neházejte ani ho nenaklánějte. Účinně zabraňte zkratu pólů akumulátoru. Dbejte na předpisy výrobce akumulátoru týkající se zatížení při skladování akumulátorů. Dbejte na pokyny při montáži do vozidel dle instrukcí výrobce vozidla. Vždy ohlídejte správnou polaritu!
Signální slovo / Standardní věty o nebezpečnosti / Pokyny pro bezpečné zacházení / Další informace
Pokud se s nepoškozenými startovacími akumulátory zachází správně, nehrozí žádné nebezpečí pro lidi ani pro životní prostředí. Pokud dojde k porušení pláště, může uniknout kyselina sírová - nebezpečí chemických popálenin. Nebezpečí požáru, pokud dojde ke zkratu pólů. Pokud nejsou dodrženy předpisy pro elektrické dobíjení akumulátoru, hrozí nebezpečí v důsledku poškození akumulátoru vznikem vodíku, může dojít k prasknutí pláště a nebezpečí výbuchu. Při požáru mohou vznikat nebezpečné korozní produkty (kyselina sírová). Je naprosto bezpečné doplňovat elektrolyt čistou destilovanou vodou. Při manipulaci s akumulátorem vždy používejte ochranné brýle a ochranné rukovaice pro práci s žíravinami. Výstražné symboly nebezpečnosti
Dbejte pokynů k obsluze
Pozor žíravina
Pracujte s ochrannými brýlemi
Zákaz kouření / otevřeného ohně / jiskření
Nebezpečí výbuchu
Udržujte mimo dosah dětí
Ekologicky nebezpečný odpad
Vyřazený akumulátor odevzdejte prodejci